Rokotukset

Rokottaminen on tärkeä osa koiran ja kissan perusterveydenhoitoa

Ensimmäiset rokotukset annetaan yleensä 12-viikkoisena. Koirat rokotetaan ns. nelosrokotteella, jossa on suoja maksatulehdusta, parvovirusta, penikkatautia ja kennelyskää vastaan. Kissanpennut rokotetaan ns. kolmosrokotteella, jossa on suoja kissaflunssaviruksia sekä kissaruttoa vastaan.

Tehosterokote annetaan 16-viikkoisena. Tällöin koiranpennulle annetaan myös ensimmäinen raivotautirokote. Raivotautirokote voidaan antaa myös kissoille, erityisesti mikäli ne ulkoilevat.

• Pennuille meillä on oma "Pennun rokotuspaketti", joka sisältää rokotuksen, eläinlääkärin tarkastuksen sekä tämän lisäksi molemmilla rokotuskerroilla (12- ja 16-viikon iässä) laajan hoitajaneuvonnan mm. hampaiden, kynsien ja ihon hoitoon, sekä muuhun pennun perushoitoon liittyen.
  • Ajan voit varata kätevästi nettiajanvarauksestamme.

Seuraava rokote annetaan 1-vuoden iässä, ja sen jälkeen tyypillisesti 3 vuoden välein.

Lisäksi suosittelemme vuosittaista kennelyskärokotteen tehostamista koirille, jotka osallistuvat aktiivisesti esimerkiksi harrastuksiin, kilpailuihin tai näyttelyihin, tai jotka viettävät aikaa koirahoitolassa tai kennelissä. Näyttelyiden tai tapahtumien rokotevaatimukset on syytä aina lisäksi tarkistaa tapahtuman järjestäjältä.

Ennen rokottamista tulee suorittaa sisäloishäätö. Se suositellaan annettavaksi 1-2 viikkoa ennen rokotusta.

Mikäli lemmikin kanssa aiotaan matkustaa Suomen rajojen ulkopuolelle, tulee sille hankkia EU-passi. Sen saat hankittua meiltä rokotuskäynnin yhteydessä. Mahdolliset tuonti- ja vientivaatimukset tulee aina tarkistaa Ruokavirastosta sekä kyseisen maan konsulaatista.

Suosittelemme että noudatat eläinlääkärin antamaa rokotusohjelmaa tarkasti suojataksesi lemmikkisi vaarallisilta tartuntataudeilta.

• Koirat rokotetaan Suomessa pääasiassa viittä eri sairautta vastaan. Näitä ovat raivotauti, tarttuva hepatiitti, parvovirusenteriitti, penikkatauti ja kennelyskä. Kennelyskä on tautikompleksi, johon liittyy useita taudinaiheuttajia, ja siihen on olemassa sekä pistettävä, sieraimeen valutettava että suun kautta otettava rokote. Näissä kaikissa vaihtoehdoissa on hieman erilaiset taudinaiheuttajayhdistelmät. Lisäksi matkusteleville koirille on tarjolla suoja leptospiroosia vastaan ja tiineille nartuille on herpesvirusrokote.
  • Kissat suojataan pääasiassa kolmea sairautta vastaan. Näitä ovat: kissarutto, kissaflunssat ja raivotauti. Kissaflunssa on tautikompleksi, johon liittyy useita taudinaiheuttajia. Huom! Erityisesti lähellä itärajaa on erittäin suositeltavaa suojata myös kissat raivotautia vastaan!
  • Fretit voidaan rokottaa penikkatautia vastaan. Tällä hetkellä Suomessa on saatavissa vain joukkorokotuksiin soveltuva pakkauskoko, joten yksittäisiä frettejä emme tällä hetkellä valitettavasti voi rokottaa.
  • Kaneille on rokote tarttuvaa verenvuototautia ja myksomatoosia vastaan.​

Pyynikin eläinlääkärit sijaitsee Tampereen Pyynikillä. Klinikka on hyvin varusteltu ja tiloihin on mukava tulla myös isomman lemmikin kanssa. Ilmaista paikoitustilaa on lähettyvillä Pyynikintorilla ja kadunvarsilla.

Ajanvarauksestamme voit varata ajan tavanomaisimpiin toimenpiteisiin kuten rokotus, hammaskivenpoisto tai terveystarkastus. Voit varata ajan akuutissakin tilanteessa netissä.

Kotikäynnit, isommat toimenpiteet, leikkaukset ja hammasoperaatiot varataan aina puhelimitse numerosta 03 389 1010 oikeanlaisen ajanvarauksen sekä ohjeistuksen varmistamiseksi.